Тема. Алгоритми з повторенням. Складання та виконання алгоритмів з повторенням у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритмів


Тема. Алгоритми з повторенням. Складання та виконання алгоритмів з повторенням у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритмів
Мета:
навчальна: навчити а розрізняти структури  повторення в алгоритмах із  життя та навчальної діяльності, вивчати запис структури повторення у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з повторенням у вигляді послідовності команд   виконавця у середовищі Скретч;
виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;
розвивальна:  розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем  виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch, проектор з інтерактивною дошкою.

Хід уроку
І. Організація класу.
Сядьте, діти, всі рівненько.
Посміхнімося гарненько,
Налаштуймось на роботу,
Щоб не було нам турботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
- У минулому році, ми з вами ознайомилися із командами та виконавцями. Тож зараз давайте пригадаємо дещо.
- Що ми називаємо командою?
- Команду можуть виконувати лише живі істоти?
- Як називається той, хто виконує команду?
- Складіть систему команд для виконавця.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми познайомимось із базовими алгоритмічними структурами - структурами повторення та розгалуження, та пригадаємо те, що вивчили у 6 класі з теми «Алгоритми та їх виконавці»

ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.                Розповідь з елементами бесіди.
Для чого в алгоритмах використовують структуру повторення?
Алгоритм, у якому передбачається багаторазове виконання одного й того самого набору команд, називають циклічним. Наприклад, для того щоб наповнити водою діжку місткістю 80 л, маючи десяти літрове відро, потрібно виконувати 8 разів одні й ті самі дії: набрати воду у відро, вилити воду в діжку.
Герой твору Марка Твена Том Сойєр мав фарбувати огорожу за ци­клічним алгоритмом: одну й ту саму команду — фарбування стовпчи­ка огорожі — слід повторювати, доки всю огорожу не буде пофарбовано.
А щоб вивчити строфу вірша напам’ять, спочатку її читають, а тоді пробують роз­повісти по пам’яті. Якщо це не вдається, то продовжують читати знову — тобто пов­торюють цю дію кілька разів.
Наведені приклади можна подати циклічними алгоритмами, оскільки в кожному з них повторюються деякі дії.
Кількість повторів може бути різною, але скінченною: діжку можна заповнити за 8 повторень, кількість повторів під час фар­бування огорожі залежить від кількості стовпчиків, а кількість повторів під час вивчення вірша залежить від здібностей до запам’ятовування конкретної людини. Для опису цикліч­них алгоритмів використовують алгоритмічну структуру повторення.
Повторення — базова алгоритмічна структура, призначена для організації багаторазового виконання набору команд.
Вираз «багаторазове виконання» означає, що команди будуть вико­нуватися скінченну кількість разів.
Як можна розрізняти повторення?
Кількість повторень у циклічних алгоритмах може бути або зазда­легідь відомою, або ні, тому розрізняють повторення з визначеною та невідомою кількістю повторень. Якщо кількість повторень заздалегідь не відома, то для припинення циклу задається деяка умова, яка і забез­печує скінченність виконання команд, що повторюються.
Команди циклу з визначеною кількістю повторень будуть повторю­ватись до досягнення потрібної кількості повторень. Наприклад, ал­горитм побудови квадрата, у якому 4 рази потрібно повторювати дії «намалювати сторону», «повернути за годинниковою стрілкою на 90», можна подати графічно
Цикл повторення з невідомою кількістю повторень передбачає пе­ревірку деякої умови, як наприклад, в алгоритмі забивання цвяха в дошку.

Припинення виконання команд циклу відбудеться у випадку, коли висловлювання « Цвях не забито» є істинним: цвях можна забивати як з першого чи другого разу, так і через скінченну кількість повторень, аж покн цвях не буде забитий.
Як створити циклічний алгоритм з визначеною кількістю повторень у середовищі Скретч?
Для створення циклічних алгоритмів а визначеною кількістю пов­торень у середовищі Скретч використовують команда Повторити К, де параметр К вказує на кількість повторень у тілі циклу.
Наприклад, розглянемо алгоритм, за яким виконавець Танцюрист змінюватиме зовнішній вигляд 4 рази з інтервалом 1 секунду:
Такий алгоритм можна подати графічно

Поданий алгоритм у середовищі Скретч матиме такий вигляд
Як реалізувати цикл із невідомою кількістю повторень у середовищі Скретч?
У разі, коли в алгоритмі кількість повторів заздалегідь не відома, у середовищі Скретч використовують команду Завжди
Щоб зупинити виконання команд, розміщених у тілі такого циклу, користувачу слід натиснути кнопку  вікна середовища Скретч.
Алгоритм, за яким Танцюрист виконуватиме свій танець, поки не буде натиснута кнопка  , можна подати графічно
У середовищі Скретч складений алгоритм можна подати у вигляді програми
Фізкультхвилинка 
V. Практичні завдання.
Завдання
Відредагуйте програму таким чином, щоб спрайт намалював 4 окремі квадрати.
Виконання вправ з підручника
VI. Підсумок уроку. Узагальнення навчального матеріалу.
 VIІ. Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника, знайти ілюстрації алгоритмів з повтореннями у повсякденному житті та записати у зошит.



Немає коментарів:

Дописати коментар