Тема. Алгоритми з повторенням. Складання та виконання алгоритмів
з повторенням у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритмів
Мета:
навчальна: навчити а розрізняти структури
повторення в алгоритмах із життя
та навчальної діяльності, вивчати запис структури повторення у вигляді блок-схеми; навчити учнів
записувати алгоритм з повторенням у вигляді послідовності команд виконавця у середовищі Скретч;
виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до
предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при
вивченні нового матеріалу;
розвивальна: розвивати
пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення,
пам'ять, уважність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та
наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch,
проектор з інтерактивною дошкою.
Хід уроку
І. Організація класу.
Сядьте, діти, всі рівненько.
Посміхнімося гарненько,
Налаштуймось на роботу,
Щоб не було нам турботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- У минулому році, ми з вами ознайомилися
із командами та виконавцями. Тож зараз давайте пригадаємо дещо.
- Що ми називаємо командою?
- Команду можуть виконувати лише живі
істоти?
- Як називається той, хто виконує команду?
- Складіть систему команд для виконавця.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми познайомимось із базовими
алгоритмічними структурами - структурами повторення та розгалуження, та
пригадаємо те, що вивчили у 6 класі з теми «Алгоритми та їх виконавці»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.
Розповідь з елементами бесіди.
Для чого в алгоритмах використовують структуру
повторення?
Алгоритм, у якому передбачається
багаторазове виконання одного й того самого набору команд, називають циклічним.
Наприклад, для того щоб наповнити водою діжку місткістю 80 л, маючи десяти
літрове відро, потрібно виконувати 8 разів одні й ті самі дії: набрати воду у
відро, вилити воду в діжку.
Герой твору Марка Твена Том Сойєр мав
фарбувати огорожу за циклічним алгоритмом: одну й ту саму команду — фарбування
стовпчика огорожі — слід повторювати, доки всю огорожу не буде пофарбовано.
А щоб вивчити строфу вірша напам’ять,
спочатку її читають, а тоді пробують розповісти по пам’яті. Якщо це не
вдається, то продовжують читати знову — тобто повторюють цю дію кілька разів.
Наведені приклади можна подати циклічними
алгоритмами, оскільки в кожному з них повторюються деякі дії.
Кількість повторів може бути різною, але
скінченною: діжку можна заповнити за 8 повторень, кількість повторів під час
фарбування огорожі залежить від кількості стовпчиків, а кількість повторів під
час вивчення вірша залежить від здібностей до запам’ятовування конкретної
людини. Для опису циклічних алгоритмів використовують алгоритмічну структуру
повторення.
Повторення — базова алгоритмічна структура,
призначена для організації багаторазового виконання набору команд.
Вираз «багаторазове виконання» означає, що
команди будуть виконуватися скінченну кількість разів.
Як можна розрізняти повторення?
Кількість повторень у циклічних алгоритмах
може бути або заздалегідь відомою, або ні, тому розрізняють повторення з
визначеною та невідомою кількістю повторень. Якщо кількість повторень
заздалегідь не відома, то для припинення циклу задається деяка умова, яка і
забезпечує скінченність виконання команд, що повторюються.
Команди циклу з визначеною кількістю
повторень будуть повторюватись до досягнення потрібної кількості повторень.
Наприклад, алгоритм побудови квадрата, у якому 4 рази потрібно повторювати дії
«намалювати сторону», «повернути за годинниковою стрілкою на 90», можна подати
графічно
Цикл повторення з невідомою кількістю повторень
передбачає перевірку деякої умови, як наприклад, в алгоритмі забивання цвяха в
дошку.
Припинення виконання команд циклу
відбудеться у випадку, коли висловлювання « Цвях не забито» є істинним: цвях
можна забивати як з першого чи другого разу, так і через скінченну кількість
повторень, аж покн цвях не буде забитий.
Як створити циклічний алгоритм з визначеною
кількістю повторень у середовищі Скретч?
Для створення циклічних алгоритмів а
визначеною кількістю повторень у середовищі Скретч використовують команда Повторити К, де параметр К вказує на кількість повторень у тілі циклу.
Наприклад, розглянемо алгоритм, за яким
виконавець Танцюрист
змінюватиме
зовнішній вигляд 4 рази з інтервалом 1 секунду:
Такий алгоритм можна подати графічно
Поданий алгоритм у середовищі Скретч матиме такий вигляд
Як реалізувати цикл із невідомою кількістю повторень
у середовищі Скретч?
У разі, коли в алгоритмі кількість повторів
заздалегідь не відома, у середовищі Скретч використовують команду Завжди
Щоб зупинити виконання команд, розміщених у
тілі такого циклу, користувачу слід натиснути кнопку вікна середовища Скретч.
Алгоритм, за яким Танцюрист виконуватиме свій танець, поки не буде
натиснута кнопка , можна подати графічно
У середовищі Скретч складений алгоритм можна подати у вигляді
програми
Фізкультхвилинка
V. Практичні завдання.
Завдання
Відредагуйте
програму таким чином, щоб спрайт намалював 4 окремі квадрати.
Виконання вправ з підручника
VI. Підсумок уроку. Узагальнення
навчального матеріалу.
VIІ. Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника, знайти ілюстрації алгоритмів з повтореннями у повсякденному
житті та записати у зошит.
Немає коментарів:
Дописати коментар