Тема
уроку:
«Призначення й використання основних
математичних, статистичних і логічних функцій табличного процесора.».
Мета
уроку:
Навчальна:
·
ввести поняття«функція в ЕТ», «аргумент функції»,
«результат функції»;
·
розглянути види функцій;
·
формувати навички виконання завдань із формулами з
використанням функцій.
Розвивальна:
·
розвивати аналітичне мислення, пам’ять та увагу;
·
показати практичне застосування ЕТ до розв’язування
математичних та економічних задач.
Виховна:
·
виховувати наполегливість у досягненні мети;
·
формувати навички зібраності, уважності, охайності в
роботі ЕТ;
·
сприяти вихованню самостійності учнів під час роботи з
комп’ютером.
Тип
уроку: Комбінований урок.
Обладнання
та наочність: дошка, комп'ютер, мережа
Структура уроку
І. Організаційний етап (2 хв).
II. Перевірка домашнього завдання (4
хв).
III. Актуалізація опорних знань (2 хв).
IV.
Мотивація навчальної діяльності (2 хв).
V. Засвоєння
нових знань і вмінь (12 хв).
VІ.
Виконання практичної роботи (20 хв).
VІІ.
Підбиття підсумків уроку (2 хв).
VІІІ.
Домашнє завдання (1 хв).
І. Організаційний етап.
Запрошую учнів до класу, вітаюсь. Запитую як настрій. Роблю перевірку
присутніх. Перевіряю чи готова дошка до уроку.
II.
Перевірка домашнього завдання.
Ділю учнів на два варіанти. Роздаю картки із завданнями. Учні приступають
до виконання самостійної роботи (кожний варіант містить по 7 завдань).
|
Варіант 1
|
Варіант 2
|
|
1. Яке призначення діаграм?
|
1. Які є типи діаграм?
|
|
2. Накресліть ескіз кругової
діаграми
|
2. Накресліть
ескіз конічної гістограми
|
|
3. Для чого
використовують кругові діаграми?
|
3. Для чого
використовують конічні гістограми?
|
|
4. Як отримати
на діаграмі назву її елементів?
|
4. 3 яких
елементів складається діаграма?
|
|
5. Як вилучити діаграму зі сторінки?
|
5. Як скопіювати
діаграму на іншу сторінку?
|
|
6. Як збільшити розмір діаграми?
|
6. Як виділити елемент діаграми?
|
|
7. Яке
призначення стовпчастих діаграм?
|
7. Яке
призначення діаграми типу Графік?
|
III. Актуалізація опорних знань.
Проводжу бліцопитування
Задаю запитання, хто знає відповідь з учнів, той підносить руку.
1.
З
яких компонентів може складатися запис формул? (з числових констант, посилань
на комірки і функцій, з’єднаних знаками математичних операцій).
2.
Назвіть
правила введення формул до електронної таблиці.
·
Формула
починається із знака «=»;
·
У
формулі не повинно бути пробілів, крім текстових;
·
Якщо
у формулах використовуються тексти, то вони беруться в лапки;
·
Формула
може містити оператори, посилання на комірки, значення, функції й імена.
3.
Які
оператори Excel вам відомі? Укажіть порядок їх виконання?
(арифметичні оператори, оператори порівняння, текстовий оператор, адресні
оператори: оператор діапазону, оператор об’єднання, оператор перетину. Порядок застосування
операторів визначається розставленими круглими дужками та пріоритетами операцій.
Найвищий пріоритет мають оператори адресації. За ними виконуються арифметичні
операції у визначеному порядку. Далі слідує оператор & злиття тексту. На останньому місці в ієрархії
пріоритетів розташовані оператори порівняння).
4.
Які
типи даних використовуються в Excel? (Числовий, включаючи дату і час; текстовий; формула).
IV.
Мотивація навчальної діяльності
Завдання полягає в тому, що потрібно записати відповідні
назви функцій.
|
Математичні функції
|
|||
|
ABS
|
Повертає абсолютне значення
числа
|
||
|
COS
|
Повертає косинус числа
|
||
|
DEGREES
|
Перетворює радіани на градуси
|
||
|
EVEN
|
Округлює число до найближчого
більшого парного цілого
|
||
|
EXP
|
Повертає число е, піднесене
до вказаного степеня
|
||
|
FACT
|
Повертає факторіал числа
|
||
|
FLOOR
|
Округлює число до меншого, у
напрямку нуля
|
||
|
GCD
|
Повертає найбільший спільний
дільник
|
||
|
INT
|
Округлює число до
найближчого/меншого цілого
|
||
|
LCM
|
Повертає найменше спільне
кратне
|
||
|
LN
|
Повертає натуральний
логарифмі числа
|
||
|
LOG
|
Повертає логарифм числа за
вказаною основою
|
||
|
LOG 10
|
Повертає десятковий логарифм
числа
|
||
|
MOD
|
Повертає остачу від ділення
|
||
|
MROUND
|
Повертає число, округлене з
потрібною точністю
|
||
|
ODD
|
Округлює число до найближчого
більшого непарного цілого
|
||
|
PI
|
Повертає число p
|
||
|
POWER
|
Повертає число, піднесене до
степеня
|
||
|
PRODUCT
|
Перемножує аргументи
|
||
|
QUOTIENT
|
Повертає цілу частину частки
від ділення
|
||
|
RADIANS
|
Перетворює градуси на радіани
|
||
|
RAND
|
Повертає випадково число а
інтервалі від 0 до 1
|
||
|
RANDBETWEEN
|
Повертає випадкове число в
зазначеному інтервалі
|
||
|
ROUND
|
Округлює число до вказаної
кількості знаків
|
||
|
SIGN
|
Повертає знак числа
|
||
|
SIN
|
Повертає синус зазначеного
кута
|
||
|
SQRT
|
Повертає додатне значешш
квадратного кореня
|
||
|
SUM
|
Підсумовує аргументи
|
||
|
SUMIF
|
Підсумовує комірки, визначені
вказаною умовою
|
||
|
SUMIFS
|
Підсумовує
комірки в діапазоні, які відповідають кільком умовам
|
||
|
TAN
|
Повертає тангенс числа і
|
||
|
TRUNC
|
Видаляє дробову частину числа
|
||
|
Логічні функції
|
|||
|
AND
|
Повертає
значення ІСТИНА, якщо всі аргументи ІСТИНА
|
||
|
FALSE
|
Повертає логічне значення
ХИБНІСТЬ
|
||
|
IF
|
Повертає
одне значення, якщо обчислене значення
— ІСТИНА, та інше значення, якщо обчислене значення ХИБНІСТЬ
|
||
|
IFERROR
|
Повертає вказане значення,
якщо обчислення формули призводить до помилки; інакше — повертає результат
формули
|
||
|
NOT
|
Перетворює
логічне значення аргумента на протилежне
|
||
|
OR
|
Повертає
значення ІСТИНА, якщо принаймні один аргумент має значення ІСТИНА
|
||
|
TRUE
|
Повертає логічне значення
ІСТИНА
|
||
(В ході
пояснення учні мають заповнити таблицю).
V.
Засвоєння
нових знань і вмінь.
Прошу учнів зайняти свої робочі комп’ютери.
Пояснюю матеріал, використовуючи демонстрування з мережею.
Крім чисел, тексту й
адрес комірок формула може містити вбудовані в Excel функції.
Функції
Функції
— це наперед визначені формули, які виконують обчислення за заданими
величинами, які називають аргументами в
зазначеному порядку. Ці функції дають змогу виконувати прості та складні
обчислення.
Функція починається зі
знака рівності (=), за ним іде ім'я функції, дужка, список аргументів,
розділених комами, дужками.
Щоб відобразити список
доступних функцій, клацніть на комірці та натисніть клавіші Shift + F3.
Аргументи
Функція в Microsoft
Excel автоматизує процес обчислення певної величини або значення. Її можна
використати тільки у формулі, записавши її ім'я та значення аргументів у
круглих дужках: ім'я функції(аргументи). Якщо функція має кілька аргументів, їх
розділяють символом крапки з комою «;».
• Математичні функції в Microsoft Excel
реалізують ті ж обчислення, що й відповідні функції в математиці (пераховуюю учням математичні функції, і розказую, що
вони означають. Діти мають можливість заповнити таблицю).
• Призначення статистичних функцій —
обчислення статистичних показників для наборів значень.
• Логічні функції використовують для обробки
виразів, значення яких істинні або хибні.
• Інформаційні функції застосовують для
визначення типу й формату даних, а також наявності помилок у певних клітинках і
їх типу.
• За допомогою текстових функцій обробляють
текстові значення, які ще називають текстовими рядками.
• Основне призначення фінансових функцій —
обчислення грошових сум, відсотків або термінів виплати за отримані кредити, а
також прибутку як результату інвестування.
Статистичпі
функції
AVERAGE — повертає
середнє арифметичне аргументів.
AVERAGEA - повертає
середнє арифметичне аргументів, ураховуючи числа, текст і логічні значення.
COUNT обчислює кількість чисел у списку аргументів.
COUNTА обчислює кількість значень у списку аргументів.
COUNT BLANK обчислює кількість порожніх комірок у діапазоні.
COUNTIF — обчислює
кількість непорожніх комірок у діапазоні,які відповідають указаній умові.
GEOMEAN — повертає
середнє геометричне.
МАХ - повертає
найбільше значення у списку аргументів.
МАХА — повертає
найбільше значення у списку аргументів ураховуючи числа, текст і логічні
значення.
MIN повертає найменше значення у списку
аргументів.
M1NA — повертає
найменше значення у списку аргументів ураховуючи числа, текст і логічні значення.
SMALL — повертає k -те
найменше за величиною значення в сукупності даних.
Також часто
використовують і вивчають логічні функції тому що в деяких задачах значення
комірки (чи виразу) залежить від деякої умови.
Логічні умови
використовують такі знаки: >, <, =, >= , <= , <>
IF (логічна умова; дія
за умови TRUE; дія за умови FALSE)'
AND
(умова1;умова2;умова3;...)
OR (умова1;умова2;...)
(пераховуюю учням логічні функції, і
розказую, що вони означають. Діти мають можливість заповнити таблицю).
У комірку можна
вставити текстову примітку - певний опис або зауваження щодо її вмісту. Для
цього використовують команду меню Вставлення Примітка.
VI. Виконання практичної роботи.
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки і
санітарно-гігієнічних норм.
Учні беруть журнали і роблять відповідні записи в них.
Далі в практичних зошитах записують тему практичної роботи «Аналіз
даних з використанням функцій табличного процессора».
Диктую учням мету, вони записують в зошити.
Мета
уроку:
сформувати навички використовувати логічні функції та абсолютні адреси
комірок для розв'язування типових економічних та математичних задач; розглянути
роботу з Майстром функцій; формувати вміння: працювати з функціями, виконувати
обчислення з використанням функцій;
розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення;
виховувати вміння працювати по двох, дисциплінованість.
Роздаю учням картки з завданнями до
практичної роботи.
Створити електронну книгу
«Практична робота», у папці Excel,
та виконати в ній наступні дії:
Завдання 1.
1.
Створити
електронну таблицю здачі підсумкових державних атестацій такого виду:
|
Прізвище
|
Укр.мова
|
Історія України
|
Інформатика
|
Укр. літ.
|
Англ. мова
|
Середній бал
|
Сума балів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Заповнити
таблицю даними учнів свого класу.
3.
Обчислити
середній бал та суму балів.
4.
Зберегти
таблицю у свою папку (лист Атестація).
Завдання 2.
1.
Створіть
таблицю до даної задачі і заповніть таблицю довільними даними:
Фірма, керівником якої ви є, має філіали в декількох
містах України. У таблиці повинні міститися дані про діяльність фірми в цих
містах протягом чотирьох місяців. В даній таблиці визначіть обсяги продажу:
максимальні, мінімальні і вцілому по Україні.
2.
Збережіть
дану таблицю (лист Моя фірма).
Завдання 3.
1.
Обчислити
значення виразу , якщо 0≤х≤2, Δх=0,4.
2.
Розв’язати
квадратне рівняння , ввівши свої значення змінних a, b,c.
3.
Збережіть
дані обчислення (листи Функція, Квадратне рівняння).
Фізкультхвилинка
Учні
виконують вправи для очей, рук і корпуса, рекомендовані під час роботи за комп’ютером.
Завдання 4.
1.
Створити
електронну таблицю за наведеними даними:
|
Назва підприємства
|
Термін, роки
|
Ефект від капіталовкладень терміном
|
|
|
Не більше 10 років, грн..
|
Більше 10 років, грн..
|
||
|
|
х
|
F(x)
|
|
|
ЦУМ
|
17
|
|
|
|
Універмаг “Україна”
|
9
|
|
|
|
Магазин “Смак”
|
10
|
|
|
|
Супермаркет “Край”
|
12
|
|
|
2.
Обчислити
ефект капіталовкладень за формулою:
3.
Збережіть
дану таблицю (лист Капіталовкладення).
Завдання 5.
1.Створити електронну таблицю за наведеними даними.
2.Обчислити внески із заробітної плати в Пенсійний
фонд за формулами:
, якщо z<200
та y2=z*0,02, якщо z≥200.
|
Прізвище та ініціали
|
Оклад, грн.
|
Внески в Пенсійний фонд
|
|
|
|
Z
|
Y1
|
Y2
|
|
Власик А.Т.
|
156
|
|
|
|
Хоменко П.М.
|
180
|
|
|
|
Остапчук В.В.
|
380
|
|
|
|
Кузьменко В.І.
|
321
|
|
|
|
Лук΄янчук С.А.
|
256
|
|
|
|
Ільчук Ю.Б.
|
267
|
|
|
3.Збережіть дану таблицю (лист Пенсійний фонд).
VІІ.
Підбиття підсумків уроку.
1.
Які
логічні функції ви запам’ятали з сьогоднішнього уроку?
2.
Наведіть
приклади використання математичних функцій.
3.
Які
статистичні функції ви запам’ятали?
VІІІ.
Домашнє завдання.
1. Вивчити таблицю, яку учні заповнювали протягом уроку.
2. Опрацювати матеріал §3.6 на ст. 164-177. (Й.Я. Ривкінд,
Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько).
3. Завершити виконання завдань практичної роботи.
Немає коментарів:
Дописати коментар