Тема: Поняття про шаблон
документа; створення документа за допомогою майстра
Мета.
Навчальна. Ознайомити учнів з поняттям шаблон документа, навчитися
створювати документ за допомогою майстра;
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, самостійність, вміння застосовувати
набуті знання до практичних завдань.
Виховна. Виховувати наполегливість,
естетичність у оформленні, грамотно висловлювати свої думки.
Тип уроку. Засвоєння нових знань і навичок.
Матеріали для роботи з
учнями:
Інформатика 10 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів:
академічний рівень, профільний рівень / Й.Я. Ривкінд, T.I. Лисенко, Л.А.
Чернікова, В.В. Шакотько
План
1. Введення в тему.
2. Актуалізація опорних
знань текстовий процесор MS Word.
3. Поняття про шаблон
документа; створення документа за допомогою майстра.
4. Практичні завдання.
5. Типові запитання до
уроку.
6. Домашнє завдання.
Пам’ятка для учня!
1. Пригадайте правила
техніки безпеки при роботі з ПК.
2. Через кожні 15 хв.
виконуйте вправи для очей та для зняття м’язової втоми.
Хід уроку
1.
Введення в тему.
1. Кількість годин
відведених на вивчення теми.
2. Основні навички, якими
повинен оволодіти учень по закінченню вивчення теми.
2.
Актуалізація опорних знань.
1. Які засоби автоматизації
роботи з текстовими документами ви вже знаєте?
2. Що таке стилі? Для чого
їх використовують?
3. До яких об'єктів у Word
можна застосовувати стильове оформлення?
4. Стилі яких типів можна
використовувати в Word? Які властивості об'єктів документа вони визначають? Які
операції зі стилями можна виконувати?
5. Де розміщені зразки
стилів для різних об'єктів?
3.
Створення документів на основі шаблонів.
Ви вже навчилися створювати різноманітні текстові документи та форматувати
їх з використанням різних засобів текстового процесора. Разом з тим текстовий
процесор Word для створення документів певних типів надає ще одну
можливість - створення документа на основі шаблону.
Шаблон — це відформатований певним чином документ- заготовка, який зберігається
в окремому файлі та використовується як основа для створення нових документів
певного типу.
Наприклад, шаблон для створення листа, звіту, резюме, вітальної листівки,
візитки тощо.
Відкривши шаблон, користувач побачить на екрані текстовий документ, у
якому можуть міститися поля для введення тексту, написи, рисунки, колонтитули,
логотипи. До документа вже може бути застосована певна тема та використані
стилі оформлення різних об'єктів. Вікно програми також може бути налаштовано
певним чином - змінено вигляд панелей інструментів, меню тощо. Користувачу
залишається тільки заповнити відповідні місця документа потрібним змістом і
зберегти документ у текстовому файлі - форматування та структурування документа
вже визначено самим шаблоном.
Використання шаблонів значно полегшує роботу користувача, оскільки будучи
один раз підготовленими і збереженими на зовнішніх носіях, вони є основою для
швидкого створення аналогічних за формою, але різних за вмістом документів без
затрат часу на їхнє форматування.
Основна відмінність між документами і шаблонами полягає в їхньому
призначенні: шаблон - це заготовка документа з готовими елементами тексту та
оформлення, яка призначена для подальшого заповнення даними, а документ - це
вже підготовлений текст, можливо на основі якогось шаблону.
Шаблони зберігаються у файлах з розширенням імені dot та dotm. Зазвичай вони зберігаються у папці Programs Files\Microsoft Office\ Templates.
! Пам'ятайте, у
шаблонах можуть зберігатися макровіруси, тому будьте обережні, використовуючи
нові шаблони від невідомого автора.
У текстовому процесорі Word усі шаблони розподілені на три групи:
·
інстальовані - шаблони документів певних типів (листів, факсів, звітів та
ін.), які інстальовані на комп'ютері у складі пакета Microsoft Office;
·
Microsoft Office Online - шаблони документів різноманітних типів (вітальних
листівок, візиток, бюлетенів, сертифікатів, грамот, запрошень, заяв,
календарів та ін.), які розташовані на веб-сайті Microsoft Office Online;
·
шаблони користувача - шаблони, які створені користувачем.
Основним зі стандартних шаблонів Word є шаблон Звичайний
(зберігається у файлі Normal.dotm), який автоматично відкривається із запуском
програми Word і встановлює за замовчуванням такий формат об'єктів документа
(табл.).
Значення властивостей об'єктів документа в
шаблоні Normal.dotm

Також цей шаблон визначає стильове оформлення заголовків, списків, таблиць
тощо.
Введення тексту, форматування окремих об'єктів, структурування тексту
користувач здійснює самостійно. На основі шаблону Normal.dotm можна створювати
документи різних типів.
Ще одним зі стандартних шаблонів Word є, наприклад, шаблон Звичайне резюме
(файл MedianResume.dot). Цей шаблон містить у документі-заготовці кілька
текстових полів, у які користувач вносить дані про себе: ім'я та прізвище,
контактну інформацію, відомості про освіту, місце роботи тощо (фрагмент шаблону
наведено на рисунку 1.66). Вставлену фотографію замінює на власну. Дату можна
вибрати в календарі, який відкривається під час вибору зазначеного поля. Кожна
структурна частина документа вже відформатована і розміщена в тексті відповідним
чином. Використовуючи цей шаблон можна швидко підготувати власне резюме.

Для створення документів на основі інстальованих шаблонів у текстовому
процесорі Word потрібно:
1. Відкрити Головне меню
програми вибором кнопки Office.
2. Вибрати команду
Створити, що відкриває діалогове вікно Створення документа.
3. Вибрати в списку зліва в
розділі Шаблони потрібну групу шаблонів - Інстальовані шаблони (рис. 1.67).
4. Вибрати в списку
шаблонів потрібний (наприклад, Звичайне резюме).
5. Переглянути структуру та
зовнішній вигляд шаблону в полі зразків (справа у вікні).
6. Вибрати в нижній частині
поля зразків перемикач Документ.
7. Вибрати кнопку Створити.
8. Заповнити запропоновані
поля потрібними даними.
9. Зберегти документ.
Якщо користувач бажає застосувати один із шаблонів, які розміщені на сайті
Microsoft Office Online, то слід виконати таку послідовність дій:
1. Відкрити Головне меню
програми вибором кнопки Office.
2. Вибрати команду
Створити, що відкриває діалогове вікно Створення документа.
3. Вибрати в списку зліва в
розділі Microsoft Office Online потрібний тип шаблону. Наприклад, Вітальні
листівки.
4. Дочекатися з'єднання із
сервером сайта і відображення списку шаблонів.
5. Вибрати потрібний
шаблон.
6. Переглянути структуру та
зовнішній вигляд шаблону в полі зразків.
7. Вибрати кнопку
Завантажити.
8. Дочекатися завантаження
шаблону.
9. Заповнити запропоновані
поля потрібними даними.
10.
Зберегти документ.

Створення документа на основі
інстальованого шаблону

Створення документа на основі шаблону з
Інтернету
Користувач, за бажанням, може змінити готові шаблони або створити нові.
Існує кілька способів створення шаблонів документів:
І. Створення нового шаблону на основі існуючого. Для цього потрібно:
1. Відкрити шаблон, на основі якого створюватиметься новий:
1) Відкрити Головне
меню програми вибором кнопки Office.
2) Вибрати команду Відкрити, у списку Тип файлу вибрати
Всі шаблони Word.
3) Вибрати файл, у
якому зберігається потрібний шаблон.
2. Змнити значення параметрів форматування документа, відредагувати
структуру тощо.
3. Зберегти шаблон з новим іменем (тип документа вибрати Шаблон Word). Якщо
документ зберегти зі старим іменем, то в такий спосіб буде змінено один з
наявних шаблонів.
II. Збереження документа як шаблону. Для створення шаблону цим
способом потрібно;
1. Відкрити документ, який необхідно зберегти як
шаблон.
2. Вибрати в Головному меню програми команду Зберегти
як.
3. Вибрати папку для збереження шаблону, ввести ім'я
файлу, вибрати тип файлу - Шаблон Word (*.dot).
4. Вибрати кнопку Зберегти.
III.Створення нового шаблону документа.
Для цього необхідно:
1. Вибрати в Головному меню програми команду Створити.
2. Вибрати в списку розділу Шаблони команду Мої шаблони.
3. Установити в нижній частині вікна Створити перемикач
Шаблон.
4. Вибрати кнопку ОК.
5. Розробити макет
нового шаблону, створивши написи, фрагменти тексту, поля для введення тексту,
оформити та структурувати документ.
6. Зберегти шаблон, указавши ім'я файлу та місце його
розміщення.
6. Практичні завдання.
1. Створіть новий текстовий
документ. З'ясуйте, які значення властивостей для символів та абзаців
установлені в шаблоні Normal.dot за замовчуванням на вашому комп'ютері.
Запишіть результати в зошит.
2. Відкрийте текстовий
процесор Word. Перегляньте інстальовані шаблони документів. З'ясуйте їхню
кількість, тематику документів, які можна створити на їхній основі. Результати
запишіть у зошит.
3. Створіть лист до
оргкомітету конкурсу «Україна має талант» про бажання взяти
участь у цьому конкурсі на основі шаблону Вишуканий лист. Збережіть документ у
власній папці у файлі з іменем вправа 1.7.3.doc.
4. Створіть власну візитну
картку, скориставшися відповідним шаблоном із сайта Microsoft Office Online.
Збережіть документ у власній папці у файлі з іменем вправа 1.7.4.doc.
7. Підбиття підсумків
уроку.
Типові запитання до
уроку
1. Що таке шаблон?
Для чого його використовують?
2. Які властивості документа може визначати шаблон?
3. Як користуватися шаблоном для
створення документа?
4. Які типи шаблонів існують у програмі Word?
5. Які операції можна виконувати з шаблонами?
6. Чому слід остерігатися шаблонів?
7. Чим шаблон
відрізняється від документа?
8. Яке розширення імені може мати файл, у якому зберігається шаблон? Який
тип має файл шаблону?
9. Як створити закладки?
10. Що таке зноска? Як її створити?
11. Покажчик. Як створити покажчик?
12. Що таке зміст? З яких частин він
складається? Як автоматично створити зміст?
8. Домашнє завдання.
1. Конспект. Підручник: параграф 1.7.
2. Практичні завдання.
1. Знайдіть на вашому
комп'ютері файли-шаблони документів. Запишіть у зошит, у якій папці вони
збережені. Скільки файлів-шаблонів? Відкрийте деякі з них і перегляньте ці
шаблони. Для створення яких типів документів вони призначені?
2. Створіть новий шаблон для оформлення буклету «Кабінет
інформатики». Збережіть документ.
3. Створіть новий шаблон для оформлення розкладу занять у кабінеті інформатики. Збережіть шаблон у
колекції.
Немає коментарів:
Дописати коментар