Урок № 17
Тема. Складання та виконання
алгоритмів з повторенням і розгалуженням для виконавців у визначеному
навчальному середовищі виконання алгоритмів. Складні алгоритми та їх реалізація
в Скретч.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з правилами складання та виконання
складних алгоритмів у навчальному
середовищі; сформувати практичні навички створення складних алгоритмів в
навчальному середовищі;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до комп’ютерної
техніки, толерантного ставлення до товаришів, зацікавленості у вивченні
предмета
розвивальна: розвивати алгоритмічне і логічне мислення; формувати
вміння складати алгоритми; формувати вміння узагальнювати, міркувати;
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і
навичок.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch, проектор з інтерактивною дошкою.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Аналіз
виконання практичної роботи.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності. Актуалізація знань.
Працюємо в парах
1. Запропонуйте один одному запитання, відповідями на які були б слова зі
списку:
•
виконавець,
•
образ,
•
об'єкт,
•
подія,
•
команда,
•
група команд,
•
параметр команди,
•
команди групи Рух,
•
команди групи Олівець,
•
команди групи Звук,
•
команди групи Вигляд,
•
команди групи Керувати.
2. По черзі пропонуйте один одному
твердження, які потрібно продовжити.
•
Наприклад,
«Щоб створити подію переміщення виконавця по сцені ліворуч на 10 кроків,
потрібно обрати...».
•
Програє
той, хто не зможе дати правильну відповідь на запитання, або не зможе поставити
своє запитання.
3. Обговоріть, які події можуть відбуватися з виконавцем на сцені програмного
середовища Скретч, якщо в алгоритмі будуть використані такі команди:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
·
Як створювати проекти, що реалізовують
складні алгоритми
·
Як описати алгоритми із вкладеними
розгалуженнями
·
Як описати алгоритми із вкладеними циклами
Як створювати
проекти, що реалізовують складні алгоритми?
У середовищі Скретч
можна створювати складні проекти, наприклад, мультиплікації за мотивами
відомих казок або власних історій, розробляти комп’ютерні ігри чи тренажери,
моделювати процеси, що відбуваються у природі, або взаємодію частин механізмів.
Перш ніж створювати проект у середовищі Скретч, у тому числі і складний,
слід:
1.
Визначити
об’єкти проекту та їх зображення;
2.
Виділити
події проекту та дібрати відповідні команди для їх реалізації;
3.
Задати
метод розв’язування завдання, розділити завдання на під- задачі, у яких виділити
базові алгоритмічні структури;
4.
Створити
алгоритм і подати його словесно чи у вигляді схеми.
Далі алгоритм слід описати мовою середовища виконання алгоритмів,
перевірити його правильність і зберегти разом з усіма об’єктами у файлі
проекту.
В алгоритмах, які описують складні проекти, можуть використовуватися
базові структури алгоритмів: слідування, розгалуження, повторення, а тож різні
їх комбінації.
Як
описати алгоритми з вкладеними розгалуженнями?
Складні алгоритми часто поєднують декілька алгоритмічних структур, які можуть
бути вкладеними одна в іншу:
Розглянемо приклад. Нехай напрямок руху виконавця Кіт, який за
замовчуванням переміщується вперед, можна змінити за допомогою відповідних
клавіш клавіатури. Зазначені дії можна реалізувати за допомогою таких
фрагментів двох програм у середовищі Скретч.
Приклад 1 демонструє
послідовне використання чотирьох команд неповного розгалуження. Рух виконавця в
певному напрямі буде здійснено тільки за умови натиснення відповідної клавіші.
У прикладі 2 використано три команди розгалуження повної
форми, у яких тричі перевіряється, яка клавіша натиснута. Рух буде
здійснюватись без натиснення клавіші Стрілка вправо. Алгоритм,
застосований для складання фрагменту програми для прикладу 2, можна подати графічно:
Як
описувати алгоритми із вкладеними циклами?
При
розв’язуванні задач часто необхідно деякі дії повторити кілька разів. Один із
способів написання такої програми — включити повторення в набір команд, що
повторюються всередині іншого циклу. Така структура, що складається з циклу в
циклі, називається вкладеними циклами.
Наприклад,
щоб у проекті Вітраж, реалізованому в середовищі Скретч, отримати зображення з
15 різнокольорових квадратів, використовують два цикли :
Результат
виконання програми :
У програмі, що
містить вкладеш цикли, обов’язково спочатку виконується «внутрішній» цикл, а
потім — «зовнішній».
Розглянемо ще кілька
алгоритмів
1.
Розглянемо
алгоритм «Стакан» (створюємо новий образ – костюм1, костюм2..)
2.
Комп'ютер
випадковим чином породжує число у межах від 0 до 100, а гравець вгадує його. На
пропозиції гравця комп'ютер повідомляє: «Мало», «Багато» чи «Ви вгадали!!!»
залежно від взаємного розташування числа-здогадки і випадкового числа.
Фізкультхвилинка Додаток А1
Практичне
завдання. Інструктаж з техніки безпеки.
Створити
проект «Переливання» Створити два нові
образи та костюми для них.
Релаксація «Вправи для очей» - Додаток А2
V. Підсумок уроку.
Рефлексія
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що найбільше запам’яталось на уроці?
— Що сподобалося?
VI. Домашнє завдання: опрацювати §18. Доробити завдання, невиконані у
класі.
Немає коментарів:
Дописати коментар