Урок № 17
Тема. Складання та виконання алгоритмів з повторенням і розгалуженням для виконавців у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритмів. Складні алгоритми та їх реалізація в Скретч.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з правилами складання та виконання складних  алгоритмів у навчальному середовищі; сформувати практичні навички створення складних алгоритмів в навчальному середовищі;
виховна:  виховувати дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки, толерантного ставлення до товаришів, зацікавленості у вивченні предмета
розвивальна:  розвивати алгоритмічне і логічне мислення; формувати вміння складати алгоритми; формувати вміння узагальнювати, міркувати;
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch, проектор з інтерактивною дошкою.

Хід уроку
І. Організаційний етап.
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Аналіз виконання практичної роботи.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація знань.
Працюємо в парах
1. Запропонуйте один одному запитання, відповідями на які були б слова зі списку:
                     виконавець,
                     образ,
                     об'єкт,
                     подія,
                     команда,
                     група команд,
                     параметр команди,
                     команди групи Рух,
                     команди групи Олівець,
                     команди групи Звук,
                     команди групи Вигляд,
                     команди групи Керувати.
2. По черзі пропонуйте один одному твердження, які потрібно продовжити.
                    Наприклад, «Щоб створити подію переміщення виконавця по сцені ліворуч на 10 кроків, потрібно обрати...».
                    Програє той, хто не зможе дати правильну відповідь на запитання, або не зможе поставити своє запитання.
3. Обговоріть, які події можуть відбуватися з виконавцем на сцені про­грамного середовища Скретч, якщо в алгоритмі будуть використані такі команди:

ІV. Вивчення нового матеріалу.
·        Як створювати проекти, що реалізовують складні алгоритми
·        Як описати алгоритми із вкладеними розгалуженнями
·        Як описати алгоритми із вкладеними циклами
Як створювати проекти, що реалізовують складні алгоритми?
У середовищі Скретч можна створювати складні проекти, напри­клад, мультиплікації за мотивами відомих казок або власних історій, розробляти комп’ютерні ігри чи тренажери, моделювати процеси, що відбуваються у природі, або взаємодію частин механізмів. Перш ніж створювати проект у середовищі Скретч, у тому числі і складний, слід:
1.     Визначити об’єкти проекту та їх зображення;
2.     Виділити події проекту та дібрати відповідні команди для їх реалізації;
3.     Задати метод розв’язування завдання, розділити завдання на під- задачі, у яких виділити базові алгоритмічні структури;
4.     Створити алгоритм і подати його словесно чи у вигляді схеми.
Далі алгоритм слід описати мовою середовища виконання алгорит­мів, перевірити його правильність і зберегти разом з усіма об’єктами у файлі проекту.
В алгоритмах, які описують складні проекти, можуть використо­вуватися базові структури алгоритмів: слідування, розгалуження, по­вторення, а тож різні їх комбінації.
Як описати алгоритми з вкладеними  розгалуженнями?
Складні алгоритми часто поєднують декілька алгоритмічних струк­тур, які можуть бути вкладеними одна в іншу:
Розглянемо приклад. Нехай напрямок руху виконавця Кіт, який за замовчуванням переміщується вперед, можна змінити за допомогою відповідних клавіш клавіатури. Зазначені дії можна реалізувати за допомогою таких фрагментів двох програм у середовищі Скретч.
Приклад 1 демонструє послідовне використання чотирьох команд неповного розгалуження. Рух виконавця в певному напрямі буде здійс­нено тільки за умови натиснення відповідної клавіші. У при­кладі 2 використано три команди розгалуження повної форми, у яких тричі перевіряється, яка клавіша натиснута. Рух буде здійснюватись без натиснення клавіші Стрілка вправо. Алгоритм, застосований для складання фрагменту програми для прикладу 2, можна подати графіч­но:
Як описувати алгоритми із вкладеними циклами?
При розв’язуванні задач часто необхідно деякі дії повторити кілька разів. Один із способів написання такої програми — включити повто­рення в набір команд, що повторюються всередині іншого циклу. Така структура, що складається з циклу в циклі, називається вкладеними циклами.
Наприклад, щоб у проекті Вітраж, реалізованому в середовищі Скретч, отримати зображення з 15 різнокольорових квадратів, вико­ристовують два цикли :
Результат виконання програми :
У програмі, що містить вкладеш цикли, обов’язково спочатку вико­нується «внутрішній» цикл, а потім — «зовнішній».

Розглянемо ще кілька алгоритмів
1.                 Розглянемо алгоритм «Стакан» (створюємо новий образ – костюм1, костюм2..)
 2.                 Комп'ютер випадковим чином породжує число у межах від 0 до 100, а гравець вгадує його. На пропозиції гравця комп'ютер повідомляє: «Мало», «Багато» чи «Ви вгадали!!!» залежно від взаємного розташування числа-здогадки і випадкового числа.
Фізкультхвилинка  Додаток А1

Практичне завдання. Інструктаж з техніки безпеки.
Створити проект  «Переливання» Створити два нові образи та костюми для них.
  Релаксація «Вправи для очей» - Додаток А2

V. Підсумок уроку.
Рефлексія
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що найбільше запам’яталось на уроці?
— Що сподобалося?

VI. Домашнє завдання: опрацювати §18. Доробити завдання, невиконані у класі. 


Немає коментарів:

Дописати коментар